Mitä tehdä, jos ruokahalusi on kadonnut. Hermostuneisuuden aiheuttama ruokahaluttomuus (stressi, neuroosi, masennus): mitä tehdä

Mitkä tekijät yleensä tukahduttavat ruokahalua?

Miksi ruokahaluttomuuteen liittyy pahoinvointia? Löydät vastaukset kaikkiin näihin kysymyksiin tästä artikkelista..

Liiallinen ruokavalio, liiallinen laihtuminen, liiallinen rasitus voi vaikuttaa vakavasti ihmisen ruokahaluun.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että fyysisen toiminnan lisäksi myös henkinen väsymys voi johtaa ruokahaluttomuuteen.

Masennus ja ruokahaluttomuus kulkevat käsi kädessä. Kuinka ihmisen mielenterveys liittyy fyysiseen terveyteen?

Kuinka ruoansulatuskanava reagoi masennukseen?

Painonpudotuksesta kiinnostuneet käyttävät ruokahalua vähentäviä aineita nälänhädän hillitsemiseksi. Mutta jatkuva ruokahaluttomuus voi olla huono terveystapa..

Ruoansulatuskanavan häiriöt, vatsavaivat, suoliston tukkeutuminen, maha-suolikanavan haavaumien tai kasvainten kehittyminen, virus-, bakteeri-infektiot, krooniset sairaudet, kuten nivelreuma, syöpä ovat joitain näistä syistä ruokahaluttomuuteen.

Näiden tekijöiden ohella stressi ja ahdistus voivat myös rajoittaa henkilön ruokahalua. Rakkaansa kuolema, erottaminen läheisistä, ahdistusta ennen tenttejä tai äkillinen vakavan sairauden (kuten syövän) diagnoosi voi myös estää ruokahalun.

Kaikki nämä esimerkit auttavat paljastamaan mielen ja ruumiin välisen yhteyden..

Liiallinen stressi ja henkinen epätasapaino johtavat masennukseen.

Ravitsemuksen puute, unen puute, rakkauden ja kiintymyksen puute, hedelmättömyys, premenstruaalinen oireyhtymä, krooninen sairaus, vammaisuus voi johtaa masennukseen.

Kehon hormonaaliset rauhaset, kuten lisämunuaiset, kilpirauhanen, aivolisäke, hypotalamus, munasarjat, kivekset, erittävät erilaisia ​​hormoneja.

Heillä on suuri rooli ihmisen fyysisessä ja henkisessä terveydessä.

Kehon aineenvaihdunnan prosessissa tapahtuu erilaisia ​​kemiallisia reaktioita.

Kemikaalit, kuten dopamiini, adrenaliini ja noradrenaliini, toimivat kuten hormonit.

Välittäjäaineet, jotka määrittävät kehon reaktion.

Hormonit ja välittäjäaineet vaikuttavat suurelle aivojen alueelle. Ihminen tuntee nälän, kun keho tuottaa tiettyjä ruoansulatusentsyymejä ja hormoneja.

Hormonien ja entsyymien vapautumista kehossa hallitsevat aivot.

Hypotalamus on aivojen osa, joka hallitsee kehon toimintoja, jotka liittyvät ruokahaluun ja kylläisyydestä..

Hormonit leptiini ja greliini ovat ensisijainen rooli ruokahalun säätelyssä.

Hypotalamus vähentää ruokahalua, kun veressä on korkea leptiinipitoisuus. Indusoi ruokahalua, kun greliinipitoisuus on korkea.

Hormonilla serotoniinilla on suora rooli hyvinvoinnin tunteiden kehittymisessä.

Normaalit serotoniinitasot takaavat hyvän unen.

Koska hormonaalinen epätasapaino on masennuksen pääasiallinen syy ja / tai seuraus, se johtaa kaikkien näiden hormonien ja välittäjäaineiden toimintahäiriöihin, mikä johtaa myöhemmin ruokahaluttomuuteen..

Stressi vaikuttaa ihmisen aivotoimintaan.

Se aiheuttaa myös huonoa unta ja epätoivoa, mikä johtaa masennukseen..

Stressi ja masennus tukahduttavat hormonaalisen järjestelmän toiminnan, mikä johtaa fyysisiin ja henkisiin häiriöihin.

Siksi henkilö kokee masennusta ja ruokahaluttomuutta, kun kehon elimet eivät eritä tarvittavia hormoneja tai ruoansulatusentsyymejä oikeassa suhteessa..

Ruokahaluttomuus ja pahoinvointi

Liiallinen stressi ja masennus vaikuttavat paitsi aivotoimintaan myös sydänterveyteen.

Ne johtavat epäsäännöllisiin tai lisääntyneisiin sykkeisiin, korkeaan verenpaineeseen ja korkeaan verensokeriin.

Sydämen ja aivojen toimintahäiriöt, rauhasten toimintahäiriöt, verenkiertohäiriöt ja suuret verensokeritason vaihtelut vaikuttavat ruoansulatuskanavan toimintaan.

Hormonien puutteen vuoksi masennuksen aikana keho ei ole valmis syömään.

Koska tarvittavia hormoneja ei ole saatavilla, ruoan ulkonäkö tai ruoan aromi ei voi aiheuttaa ruokahalua.

Ne eivät voi edes aiheuttaa sylkeä suussa..

Ruoansulatus on prosessi, joka alkaa kauan ennen kuin henkilö ottaa ruokaa..

Liiallinen ahdistuneisuus voi johtaa happojen liialliseen eritykseen mahassa, mikä merkitsee aivojen täyttymistä..

Liian ahdistuneilla tai masentuneilla ihmisillä on tunne täyteydestä kurkussa ja nielemisvaikeudet, mikä estää halu syödä.

Koska keho ei halua ruokaa, henkilöllä on oire "pahoinvointi".

Masennus ja ylensyönti

Joskus masennusta sairastavat ihmiset joutuvat syömishäiriöiden uhriksi ja heillä on lisääntynyt ruokahalu ja liiallinen ruokahalu.

Hypotalamus muuttuu epäherkäksi eikä reagoi viesteihin.

Hän jättää huomiotta hormonien lähettämät signaalit, koska hänen toimintansa riippuu voimakkaasti ylensyönnistä.

Tämä johtaa lisääntyneeseen ruokahaluun, painonnousuun ja liikalihavuuteen..

Kun keho ei reagoi leptiiniin, henkilöllä kehittyy leptiiniresistenssi.

Lihavat ihmiset ovat usein leptiiniresistenttejä.

Oikeat lääkkeet ja hoidot voivat auttaa lievittämään ruokahaluttomuusoireita nopeasti.

Meditaation ja hengitysharjoittelu auttaa ylläpitämään hormonaalista tasapainoa.

Lääkäri voi määrätä ravintolisiä nopeaan toipumiseen.